Jestem na
tropie harcerskiej przygody. Przestrzegam Prawa i Przyrzeczenia Harcerskiego w
życiu codziennym. Mam oczy i uszy otwarte. Ćwiczę swoją spostrzegawczość.
Aktywnie uczestniczę w zadaniach zastępu i drużyny. Zdobywam harcerską wiedzę i
doskonalę umiejętności z różnych dziedzin harcerskiego życia.
Do próby może przystąpić harcerka/harcerz która/y:
- zdobyła/ył stopień ochotniczki/młodzika; jeśli nie posiada stopnia
ochotniczki/młodzika, realizuje próbę tropicielki/wywiadowcy poszerzoną o
wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach poprzedniego stopnia
-aktywnie uczestniczy w życiu zastępu i drużyny.
Zalecany czas trwania próby: 6-12 miesięcy
Wymagania stopnia
Praca nad sobą
- Notuję sytuacje, w których postąpiłam/em zgodnie i niezgodnie z
Prawem Harcerskim i na ich podstawie dokonałam/em wyboru punktu Prawa
Harcerskiego, nad którym szczególnie chciałabym/łbym mocno popracować.
- Robię codzienny rachunek dobrych i złych uczynków.
- Ukończyłam/em próbę silnej woli, np. przez tydzień
zrezygnowałam/em ze słodyczy, oglądania telewizji, gier komputerowych.
Życie rodzinne
- Przygotowałam/em uroczysty posiłek dla domowników lub
uczestniczyłam/em w przygotowaniach świąt rodzinnych.
- Znam historię swojej rodziny.
- Rozmawiam z rodziną o swoich problemach.
Zaradność życiowa
- Osiągnęłam/em dobre wyniki w grach na spostrzegawczość.
- Uczestniczyłam/em w akcji zarobkowej drużyny.
- Wiem, jakie zmiany rozwojowe zachodzą u dziewcząt (u chłopców) w
moim wieku. Staram się poznać potrzeby i możliwości swojego organizmu.
- Znam szkodliwe skutki palenia papierosów, picia alkoholu i
zażywania narkotyków.
- Regularnie uprawiam wybraną dziedzinę sportu lub aktywności
ruchowej. Poprawiłam/em swoje osiągnięcia.
- Systematycznie ćwiczę znajomość języka obcego.
- Korzystałam/em z informacji PKS, PKP, uzyskałam/em potrzebny numer
telefoniczny i znalazłam/em potrzebną informację w internecie.
Wiedza harcerska
1. Znam najważniejsze
wydarzenia z dziejów harcerstwa. Potrafię wskazać kilka postaci zasłużonych dla
ruchu harcerskiego.
- Wiem, jak powstała tradycja Dnia Myśli Braterskiej.
- Wiem, co oznaczają skróty WOSM i WAGGGS, wyjaśnię, dlaczego
harcerki noszą na mundurze plakietkę WAGGGS, a harcerze plakietkę WOSM.
- Znam historię swojej drużyny (szczepu) oraz bohatera drużyny (szczepu).
Wiem, jakie cechy bohatera drużyny (szczepu) warto naśladować.
- Wiem, kto jest bohaterem mojego hufca i mojej chorągwi.
- Znam nazwy stopni harcerskich i instruktorskich oraz sposób ich
oznaczania na mundurze. Wiem, jakie sznury noszą instruktorzy komendy
hufca, komendy chorągwi, Głównej Kwatery i Przewodniczący ZHP. Znam ich
miejsce w strukturze ZHP.
- Przeczytałam/em minimum dwie książki o tematyce harcerskiej.
Techniki harcerskie
- Znam skład apteczki drużyny i wiem, jak stosować znajdujące się w
niej środki. Potrafię udzielić pierwszej pomocy w przypadku krwotoku,
stłuczenia, oparzenia, odmrożenia, skręcenia stawu, złamania kończyny,
wystąpienia ciała obcego w oku, omdlenia, udaru słonecznego. Pełniłam/em
służbę samarytańską, np. na wycieczce, biwaku, festynie.
- Wyznaczyłam/em azymuty w terenie. Wykonałam/em szkic drogi,
zaznaczając azymuty, charakterystyczne obiekty i odległości. Posługując
się busolą i mapą dotarłam/em do wyznaczonego miejsca. Wyznaczyłam/em w
nocy kierunek północny. Prawidłowo oceniłam/em „na oko” odległość w
terenie, długość przebytej drogi oraz czas marszu. W pomiarach
wykorzystałem wymiary swojego ciała, np. wzrost, rozpiętość ramion i
długość stopy.
- Znam oznakowanie szlaków turystycznych oraz zasady poruszania się
po nich. Przeszłam/przeszedłem oznaczonym szlakiem.
- Uczestniczyłam/em w rozstawianiu obozu. Zbudowałam/em proste
urządzenie obozowe lub wykonałam/em element zdobnictwa obozowego. Znam
osiem węzłów, wykorzystałam/em je w praktyce (np. przy budowie urządzeń, w
zdobnictwie obozowym lub podczas wędrówki). Przygotowałam/em posiłek dla
zastępu na kuchni polowej lub kuchence turystycznej.
- Kompletuję ekwipunek turystyczny odpowiedni na różne pory roku.
- Nadałam/em i odebrałam/em wiadomość przekazaną alfabetem Morse’a.
- Odnalazłam/em w środowisku naturalnym 5 roślin chronionych.
- Obserwowałam/em wybrane zwierzę i opowiedziałam/em innym (w
zastępie, w drużynie lub w klasie) o swoich spostrzeżeniach.
- Wykonałam/em pożyteczną pracę na rzecz przyrody.
Postawa obywatelska
- Znam obszar swojej gminy i jej siedzibę. Sprawnie posługuję się
planem lub mapą swojej okolicy, na jej podstawie dotrę we wskazane
miejsce.
- Znam daty świąt narodowych, wiem, jakie wydarzenia te święta
upamiętniają. Przygotuję z zastępem zbiórkę z okazji jednego z nich.
- Potrafię wskazać na mapie krainy geograficzne Polski.
- Wiem, kto jest protektorem ZHP.
- Znam flagę Unii Europejskiej. Potrafię wymienić kilka państw,
które należą do Unii Europejskiej.
W okresie próby
uczestniczyłam/em w realizacji co najmniej czterech zadaniach zespołowych i
jednym biwaku.
Zdobyłam/em w czasie trwania
próby przynajmniej trzy sprawności, w tym przynajmniej jedną dwugwiazdkową.
Uwaga. Próbę można uzupełnić
o dodatkowe wymagania przyjęte w środowisku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz